اهمیت فاصله بین وعده هابهترین زمان خوردن آخرین وعده غذاییبهترین زمان خوردن شامبهترین زمان شام خوردنرژیم و تغذیهزمان صرف وعده شامسایت تفریحیسردی مزاجسلامتشامعصرانهگرمی مزاج

بهترین زمان خوردن آخرین وعده غذایی – رژیم و تغذیه


بهترین زمان خوردن آخرین وعده غذایی

غذا خوردن صحیح یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد کمتر به آن توجه دارند و همین مساله باعث می شود که مشکلاتی برای بدن به وجود بیاید. شام، یک وعده غذایی است که حساسیت های مخصوص به خودش را دارد، از این لحاظ که به زمان خواب شبانه ما نزدیک است. از دیدگاه طب سنتی برای شام خوردن یک زمان مناسب وجود دارد که با در نظر گرفتن آن می توان جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت. اگر شما هم تمایل دارید بدانید بهترین زمان خوردن آخرین وعده غذایی کی است با بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه باشید.

بهترین زمان خوردن آخرین وعده غذایی - رژیم و تغذیه

عجله برای شام ممنوع

برخی از افراد عادت دارند که در برنامه غذایی خود علاوه بر وعده های اصلی، خوردن عصرانه را هم در برنامه غذایی داشته باشند. به این دسته از افراد توصية می شود که بین عصرانه و شام فاصله ای را در نظر بگیرند تا غذا و خوراکی که به عنوان عصرانه خورده شده هضم شود. به طور کلی این یک قانون است که در طول روز باید بین وعده های غذایی و میان وعده ها فاصله انداخت. میزان حجم عصرانه و شام در هر فرد به نیاز روزانه، شغل، سن، میزان فعالیت، گرمی و سردی مزاج، فصل و … بستگی دارد. پس حتما این مساله را در نظر داشته باشید که بین وعده عصرانه که معمولا نزدیک به وعده شام است یک فاصله در نظر بگیرید و از خوردن شام پس از عصرانه خودداری کنید.


موارد پیشنهادی


بخور و نخواب

شاید این سوال در ذهن بسیاری از افراد به وجود آید که چه زمانی از شب باید وعده شام را خورد؟

در جواب به این سوال باید گفت که بهترین زمان خوردن شام حداقل ۲ ساعت قبل از خواب است. بهترین زمان خواب هم بین ساعت ۱۰ شب تا یک بامداد است، پس باید برنامه غذایی به گونه ای باشد که شام حداقل ۲ ساعت قبل از خواب خورده شود. برخی از افراد بعد از اینکه غذا می خورند سریعا می خوابند و دلیل این مساله را این چنین اظهار می کنند که اگر بین خواب و غذا فاصله بیفتد دچار گرسنگی می شوند. این عادت که بعد از شام سریعا بخوابید غلط است و باید به تدریج آن را کنار بگذارید. کنار گذاشتن این عادت به شکل یک مرتبه ای توصیه نمی شود و عادت های بد غذایی باید به مرور کنار گذاشته شوند.

پیش از اینکه بخواهیم برای وعده شام ساعتی را در نظر بگیریم باید به این مساله توجه داشت که به طور کلی یک فاصله منظم بین وعده ها و میان وعده های غذایی در طول روز باید وجود داشته باشد. برای مثال این فاصله ها را چنین می توان در نظر گرفت: مثلا فردی که در ساعت

صبحانه، ساعت ۱۰ صبح میان وعده، ساعت ۱۲، یک ناهار و ساعت ۴، ۵ بعد از ظهر میان وعده می خورد باید وعده شام را در ساعت ۸ و نیم تا ۹ شب بخورد. بعد از آن نیم ساعت قبل از خواب هم باید یک میان وعده در ساعت ۱۱ تا ۱۱ و نیم در نظر گرفت. میان وعده باید کوچک و شامل یک لیوان شیر کم چرب یا ماست کم چرب و یا یک سیب باشد. خوردن این میان وعده به ویژه شیر می تواند به خواب کمک کند.

اهمیت فاصله ها

این یک برنامه غذایی فرضی بود ولی همه افراد باید ضمن ایجاد فاصله بین وعده های غذایی مختلف به این نکته توجه داشته باشند که زمان خوردن وعده شام به گونه ای باشد که ۲ تا ۳ ساعت با زمان خواب فاصله داشته باشد. چنانچه افراد این فاصله زمانی را رعایت نکنند و به محض اینکه غذا خوردند بخوابند، با مشکلات مختلفی مواجه خواهند شد. دراز کشیدن و خوابیدن بعد از شام باعث ریفلاکس معده به مری (باز گشت اسید از معده و عبور آن از دریچه مری که با سوزش شدید همراه است) خواهد شد. اگر این ریفلاکس ادامه پیدا کند و برای شام و خواب ساعت مشخصی در نظر گرفته نشود در دراز مدت خطرناک خواهد بود. علاوه بر ریفلاکس انتظار می رود که فرد خواب راحتی نداشته باشد، به این دلیل که در شب به ویژه در زمان خواب حركات و عملکرد دستگاه گوارش محدود می شود. به طور کلی هر غذایی که در وعده شام خورده می شود باید ۲ تا ۳ ساعت با زمان خواب فاصله داشته باشد حتی در نظر گرفتن این بازه زمانی، بعد از خوردن یک غذای نسبتا چرب هم مناسب است. البته خوردن غذاهای چرب به افراد توصیه نمی شود، همچنین حذف وعده ها و میان وعده ها کار نادرستی است، چرا که باعث می شود فرد در وعده غذایی بعدی حجم زیادی غذا بخورد که این کار علاوه بر چاقی مشکلات گوارشی را هم به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید:




پست بعدی

چ سپتامبر ۲۳ , ۲۰۲۰

طرز تهیه شامی شامی مثل سوپ و آش در هر […]

بهترین زمان خوردن آخرین وعده غذایی - رژیم و تغذیه



منبع پست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن